80 netter i bivvie
Av Ole-Petter Henriksen

Hva gjør man etter to år i Sverige på sportsfiskeakademin? Man begynner i alle fall ikke å jobbe på Rema 1000. Det fristet utrolig lite, så turen gikk heller til Ebro i Spania. Der var jeg lovet jobb som fiskeguide. Vel, lovet og lovet. Jeg skulle få prøve meg noen uker, og gikk det bra så var det bare å fortsette.

Etter en drøy togtur fra Barcelona med den obligatoriske "hoppe av på feil station" tabben, kom jeg omside fram til rett sted. Der ble jeg møtt av sjefen Garry, som skulle lære meg opp i faget. Jeg rakk nesten ikke å komme fram før det var ut i båten. Han skulle ut å guide 2 engelskmenn, og jeg skulle bli med for å se hvordan alt fungerte. Fiske skulle jeg også få lov til. Fantastisk. Dagens metode var drifting fra båt med levende ål og småkarper. Etter bare 30 min forsvinner duppen min og litt senere sitter jeg med en 30kilos albinomalle i fanget. Snakk om pangstart. Ikke mange timene siden jeg sto på Gardermoen.

Den første natten fikk jeg sove inne, men det skulle ikke bli noen vane. På 3 måneders opphold ble det bare 3-4 netter under tak. Det passet meg egentlig utmerket da jeg fikk masse tid til eget fiske. Dagene gikk stort sett med til det samme. Te-drikking med engelskmennene, agnfisking, ut med malleagnene, litt mer te-drikking, ut med egne karpestenger og ned på bedchairen for ett par timers søvn. På kvelden var det ut med nye malleagn..

De fleste av kundene var mest opptatt av mallefisket. Selv holdt jeg meg til karpefisket. Det gikk hardt utover nattesøvnen, men man skal ikke klage. Det var til tider utrolige mengder karpe på forplassen, noe som ofte ga 10-15 karper pr natt. Dessverre var snittstørrelsen ganske lav (4-6kg), men fightene var uforglemmelige. Lange sterke elvekarper må være blant det sterkeste Europa har å by på. Fisket forgikk i deltaområdet lengst ned i Ebro. Området er lite utforsket i fiskesammenheng, så en del av tiden gikk med til å lage nye swimmer, fore nye plasser og testfiske. Testfiskingen var en drøm i seg. Den normale taktikken var å slippe meg av på en liten øy ol, for så å hente meg etter 4-5 dager. Det var helt fantastisk å surre rundt der nede for seg selv blant vannrotter, digre edderkopper, ennå større maller og sterke karper.  Det første man gjorde når plassen skulle testes ut, var finne spennende område under vannoverflaten. Musslingbanker eller renner var typiske ting man fisket mot. Når de var lokalisert var neste trinn å fore opp plassen. Det var aldri noe problem med overforing. Det var så mye fisk at man heller fikk problem med å holde de på plassen lenge nok. Ofte kunne det gå 25 kilo formais og 5-10kg boilies om dagen.  Riggene som ble brukt var heller ikke spesielt avanserte. På karpefronten var det stort sett en standard "linealiner" rigg med 2 stk 20mm boilies på håret som var medisinen. Søkket var type "flat" eller "grip" for å få mest mulig feste i strømmen. Ofte måtte man opp i vekter på både  6 og 7oz for at det skulle ligge stille. Når det kom til mallene var det klassisk "bøyefisking" som var mest effektivt. Mye forskjellig agn ble testet, men det som ga best resultat var overraskende nok små mort. 15-20cm lange mort med en kraftig enkeltkrok ved halefinnen fungerte helt klart best. Andre mer vanlige agn som ål, karpe, karrus og multe ga også fisk, men ikke på langt nær like mye.

Det ble mange hundre karper mens jeg var der. Jeg førte statistikk den første tiden, men det var bare å gi opp etter hvert. Snittet lå nok på rundt 5 kilo, men enkelte fisker nærmet seg 10. Jeg husker en natt spesielt godt:

Etter å ha fisket alene på en ny plass i 2-3 netter skulle ett par gutter fra Nederland komme ut å fiske med meg noen dager. Det gikk dessverre ikke helt etter planen da en voldsom storm fikk det for seg at den skulle holde på rundt "min" lille øy. Nederlenderne kunne rett å slett ikke ta seg ut dit i den lille jolla vi hadde til disposisjon grunnet voldsom vind og store bølger (store til Ebro å være..) Jeg var derfor pent nødt til å vente ut stormen på øya alene. Første natten med vind var håpløs. Da rod podden blåste over ende for 3. gangen var det bare i sveive inn og forsøke å holde bivvien på plass. Det gikk sånn nogen lunde greit, så natten ble brukt til å sove litt for en gangs skyld. Neste morgen var vinden like ille. Det var bare å slå ned noen ekstra teltplugger og håpe på at det hele skulle roe seg ned. Det gjorde det selvfølgelig ikke med det første, men etter ennå en natt med de samme gamle engelske karpemagasiene ble det plutselig helt stille. Null regn og null vind. Hurra! Det hadde nesten gått 3 døgn som jeg ikke kunne gjøre annet enn å sitte i bivvien, så jeg var strålende fornøyd. Nå gjaldt det å få fisket litt før det braket løs igjen. Stengene ble rigget opp. En med 2 stk 20mm peach boilies, en med 21mm hallibutt-pellet og siste stangen med 5-6 formais. En pva-strømpe med pellets ble så montert rundt hvert krokagn før hele herligheten ble kastet ut i blinde retning den gamle forplassen. Det tok ikke mange sekundene før det var liv i nappalarmet. En malle på noen få kilo hadde funnet hallibuttpelletsen litt for fristene. På med nytt krokagn og ut igjen. PIP.PIP..PIIIIIIP. Ny malle med en gang. Også denne kun et par kilo. Så startet karperacet. Stangen med Peach boiliene drar i gang samtidig som det begynne å pipe på formaisstangen. Dubbelthugg!! Jeg får presset den ene inn raskt og lar den ligge i håven, mens fisk nummer to blir fightet. Får utrolig nok også denne på land. Karpene veier begge over 8 kg og jeg er strålend fornøyd. Stengene blir kastet ut på nytt i mørket og jeg  "popper" en øl for å feire at stormen er over. Det blir ikke mye øldrikking, for halvveis ned i flasken blir det liv i nappalarmet igjen. Fisken tok på stangen agnet med hallibuttpellets så jeg lurer en stund på om det kan være en malle, men etter en drøy fight ligger turens første 9 kilos karpe i håven. 9100 gram for å være nøyaktig. Slik fortsetter natten, og fiskene står mer eller mindre og venter på nye krokagn. I det det begynner å bli lyst, starter dessverre vinden igjen. Fiskingen blir umulig og jeg trekker meg tilbake til bivvien. Det blir totalt 12 karper og 4 maller den natten. 3 av karpene var over 9 kilo og den største veide 9990gram. Det rare var at alle karpene var betydelig større en de vi brukte å få. Ingen var under 8kg. Ett kja

pt regnestykke sier da at det ble fanget over 80 kg karpe på noen få time i mørket! Tror nok ikke jeg klarer å slå den igjen. I alle fall ikke i Norge :)